ADHD
Al jarenlang is er veel te doen over ADHD/ADD bij kinderen maar ook bij volwassenen. Steeds meer kinderen moeten leren overleven in 'het systeem' maar steeds meer kinderen vallen uit 'het systeem' en worden direct of indirect gedwongen om zich te laten testen op ADHD of ADD Autisme. Vaak komt er een diagnose uit, en een advies ; vaak farmaceutica ( reguliere medicijnen). Dit kan soms prima helpen en is soms echt nodig, maar helaas geven farmaceutica vaak veel vervelende bijwerkingen en lost het probleem niet op.
In een praktijk studie van mijn opleiding , heb ik een aantal kinderen gevolgt met ADHD, en kruiden voorgeschreven en advies gegeven op gebied van voeding. De kinderen gaven allemaal aan zich beter en lekkerder te voelen in hun lichaam.
Ook visolie met een hoog gehalte EPA geeft aantoonbare verbeteringen op het gebied van mentale en emotionele gezondheid, verbetering van de concentratie en een beter opname van de voedingstoffen en zuurstofgehalte in het bloed.
Kruiden en soms aanvullende supplementen geven hierin balans en meer rust in het systeem.
Ik ben geïnspireerd door Dr.S. Cowan, een kinderarts uit New York, die de vijf verschillende types ADHD onderverdeelde in de vijf elementen. Deze arts heeft veel onderzoek gedaan naar de verschillende types ADHD bij kinderen. Ik heb deze zienswijze gebruikt om gerichter te kunnen kijken bij welk type ADHD ik welke kruiden kan inzetten, zodat ik veel specifieker kan behandelen.
Ook bij kinderen geldt natuurlijk dat er één element op de voorgrond staat dat typerend is voor dat kind. Kinderen met ADHD zijn meer uit balans en er is dus één element wat oververtegenwoordigd is, daarbij zijn de andere elementen niet sterk genoeg om de balans te houden.
Bij ADHD komt door een continue stress factor het dominante element zo onder druk te staan dat het gedrag, bij een kind dat normaal al energiek is, als het ware agressief wordt.
Het wordt dus uitvergroot. Zoals alle types zich anders uitten, zal ook ieder type weer anders reageren op medicatie , dus ook op kruiden. Ik kijk dus specifiek naar ieder kind , welk type het is en welk element dus uit balans is.
Daar pas ik mijn kruidenformule op aan.
Hout-Kind
Hout- kinderen zijn zeer lichamelijk aangelegd, en erg bewegelijk. Het zijn vaak de natuurlijke leiders van een groep.
Hout- kinderen uit balans kunnen nog drukker en fysieker worden, alles weerleggen wat hun wordt gevraagd en alles opdringerig beargumenteren.
Onder druk worden ze het rusteloze en assertieve 'Hout'. Hout kinderen zijn zeer gevoelig voor verslavingen zoals gamen, zij krijgen hier vaak een hyperfocus van en kunnen dit slecht loslaten.
Hout heeft structuur en houvast nodig. Rituelen zijn heel belangrijk. Te strikt werkt averechts bij Hout-kinderen.
Hout moet gesnoeid worden anders gaat het woekeren, dit geldt ook voor de Hout-kinderen. Maar niet teveel want anders zal het Hout kapot maken.
Vuur-Kind
Vuur-kinderen zijn joviale kinderen die altijd op zoek zijn naar plezier en gezelligheid. Ze vinden het fijn om te relaxen met vriendjes, lekker kletsen en plezier hebben. Ze zijn vaak op zoek naar spanning en sensatie, en gefascineerd door alle zintuigelijke prikkels die de wereld te bieden heeft. Kleuren, geuren, geluiden alles kan hun beroeren. School vinden ze vaak niet leuk omdat het in hun ogen saai is. In de klas kunnen ze zich als clown gaan gedragen, om toch een beetje plezier te beleven. Vuur-kinderen uit balans raken overprikkeld, verhit en slaan door in clownsgedrag. Het zijn vaak zeer sensitieve kinderen en hebben een positieve benadering nodig.
Vuur kinderen moeten veel drinken want ze verbranden veel. Hebben een snelle spijsvertering dus ook altijd honger. Maar zeker water zorgt ervoor dat de 'motor' niet oververhit raakt
Aarde-Kind
Aarde-Kinderen zijn sociale kinderen, ze zijn vooral bezig met hoe de persoonlijke relaties tussen mensen verlopen, zoeken continu contact met andere kinderen en willen er graag bij horen. Vaak spelen ze de rol van vredestichter. Ze blijven vaak lang doorkletsen in de klas, omdat ze de denken dat ze het contact met de andere niet kunnen verbreken. Aarde kinderen uit balans krijgen vaak fysieke klachten als buikpijn.
Het is soms lastig een Aarde kind te identificeren omdat ze veelal van alles wat hebben, ze nemen vaak karaktertrekken van andere kinderen over om erbij te horen. Hebben ook vaak moeite om ruzietjes of woordenwisselingen van zich af te zetten.
Ook hebben Aarde kinderen moeite met keuzes maken en vervallen snel in piekeren. Voor Aarde kinderen is het belangrijk om gezien te worden.
Metaal-Kind
Metaal-Kinderen zijn erg gevoelige kinderen en kunnen erg gefocust zijn op details. Ze zien dingen die anderen ontgaan en hebben een aangeboren gevoel voor schoonheid, perfectie en gerechtigheid. Ook hebben ze behoefte aan controle en willen ze dat hun ideeën serieus genomen worden. Metaal kinderen uit balans kunnen te rigide worden, ze zijn dan niet meer flexibel en komen vast te zitten in hun eigen overtuigingen. Er is geen ruimte meer voor de zienswijze van anderen.
Metaal kinderen kunnen moeite hebben met oogcontact te maken met volwassenen. Dit wordt soms door ouders of docenten geëist, maar dit werkt juist averechts. Voor hun gevoel worden hun grenzen dan overschreden. Beter is dan even een hand op de schouder te leggen, even kort contact maken.
Water-Kind
Water kinderen zijn echte gevoelsmensen . Ze leven in een wereld van ideeën en verbeeldingen, en hebben weinig interesse in de fysieke, praktische wereld. Het zijn wijze kinderen met een diepere laag van innerlijk weten in zich. Ze zijn vaak aan het dagdromen en hebben niets op met stiptheid of tijdsdruk. Ze schakelen zichzelf dan als het ware 'uit'.
Uit balans trekken ze zich terug in hun eigen wereldje. Bij Water kinderen spreken we dan ook niet over ADHD maar over ADD.
Water kinderen houden van ritme en muziek. Ze zelf iets laten spelen of leren spelen is erg heilzaam voor ze. Structuur , routines , op vaste tijden eten, samen eten en niet voor de tv is essentieel voor ze, het houdt ze in het heden en zorgt ervoor dat ze niet teveel verdwijnen in hun eigen wereldje. Water kinderen hebben geen idee van 'tijd' dus maken ze zich er ook niet druk over.